Popularne posty

09 kwietnia 2016

90. Barwny historyczny niedosyt

     Nie pamiętam w jakim momencie zaciekawiła mnie i zaintrygowała tematyka II RP. Na pewno nie w szkole średniej, bo nie sądzę, bym umiała wtedy nawet ulokować II RP w czasie. Na studiach? Literatura owszem- chociaż nie bardziej niż pozytywizm, ale historia.. niekoniecznie. Wydaję mi się, że dopiero po studiach, pracując już w szkole średniej, gdy szczęśliwie zdobyłam komfort czasu na poszukiwanie i pogłębianie swoich zainteresowań. Dlaczego akurat II RP? Powodu konkretnego nie ma, chociaż w poniższej pozycji znajduje się ich co najmniej dziesięć.
     Autorami książki są: Kamil Janicki i Aleksandra Zaprutko. Kojarzymy z pewnością co najmniej Janickiego, którego można śmiało nazwać specem od II RP i kobiecej strony historii. 
    Nie da się opowiedzieć o zawartości "Elit w II Rzeczpospolitej" bez co najmniej wzmianki o wyglądzie tego wydania. Książka przypomina bardziej album niż standardową pozycję literacką. Jest dużego formatu, w twardej oprawie, z grubymi, gładkimi kartkami i mnóstwem zdjęć. Strona wizualna tej pozycji jest przepiękna i z pewnością niejednego laika historii zachęci do zapoznania się z treścią. Nie dziwne więc, że i mój wpis również będzie w te zdjęcia bogaty.
     Książka składa się z następujących rozdziałów: "W świecie gwiazd", "Pałace, dwory, kamienice", "Co wtedy było luksusem", "Pradziadkowie też chcieli być nowocześni", "Elity na polskich bezdrożach", Przedwojenna moda", "Dobre wychowanie i... skandale", "W kawiarni i restauracji", "Roztańczona Polska" oraz "Nocne życie elit". Brzmi zachęcająco prawda? I rzeczywiście jest. 
      Gdybym nie przeczytała "Elit w II Rzeczpospolitej" nie wiedziałabym o wielu aktorach tamtego czasu. Kilku najpopularniejszych już znam, ale tym razem nie tylko o nich miałam okazję przeczytać.
     Pierwszy raz również miałam okazję zobaczyć rezydencje wybitnych Polaków II RP. Czy wiecie, że znany dowódca trzeciego powstania śląskiego- Wojciech Korfanty miał w Katowicach czteropiętrową willę i kolejną w Zakopanem? Politycy II RP byli jednocześnie celebrytami- jak to moglibyśmy ich współcześnie określić.
     Wystroju eklektycznego wnętrz mogłam się domyślić, ale nigdy wcześniej nie widziałam międzywojennego barku.
     O samochodach też niewiele gdziekolwiek czytałam, więc informacja o tym, że ostatni prezydent II RP był miłośnikiem luksusowych aut dość mocno mnie zaskoczyła. 
    Zaskoczyło mnie również powyższe zdjęcie. Mało kto nie rozpozna na nim Józefa Piłsudskiego, ale nie sądzę by wszyscy go widzieli w tak podeszłym wieku. Popularyzowane zdjęcia Naczelnika Państwa Polskiego są najczęściej pełne żywotności i dostojności. Piłsudski jest na nich co najwyżej w średnim wieku i swoją postawą symbolizuje przede wszystkim siłę. Nigdy wcześniej nie widziałam Piłsudskiego w roli starszego Pana. Dość intrygujące doświadczenie.
    Wszyscy doskonale również wiemy kim byli: Jan Brzechwa, Antoni Słonimski i Jan Parandowski, ale czy ktokolwiek miał okazję ich zobaczyć w codziennej sytuacji? "Elity w II Rzeczpospolitej" dają nam wielokrotnie taką możliwość.
     Mogłabym tu jeszcze przytoczyć wiele kolejnych zdjęć, ale nie mielibyście wtedy ochoty na zajrzenie do tej pozycji. Na pewno ją polecam, ale to nie znaczy, że w pełni mnie ona usatysfakcjonowała. Tematyka ciekawa, kreatywnie rozbudowana jednak zdecydowanie niewystarczająco. Elity II RP na zaledwie stu stronach? Miłośniczka tego okresu historii mówi zdecydowane NIE. Wiedzę temat elit II RP oczywiście zawsze mogę uzupełnić poprzez inne pozycje, ale ta jest naprawdę przepięknie wydana, przystępnie napisana i wielka szkoda, że autorzy nie zdecydowali się na jej rozszerzenie.

8 komentarzy:

  1. Czytałam całą tę serię. Jest naprawdę ciekawa, szczególnie dla pasjonatów historii, ale fakt może zainteresować również osoby, które po pozycję stricte historyczną raczej by nie sięgnęli.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całą serię? O rany, nie wiedziałam, że książka jest częścią jakiejkolwiek serii..koniecznie to sprawdzę :-)

      Usuń
  2. Ot i będę miała kolejny wydatek, może książka nie w pełni satysfakcjonuj, ale i tak chcę ją mieć - zapowiada się pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo rzeczywiście jest pięknie- jak widać zresztą na powyższych zdjęciach :-)

      Usuń
  3. Bardzo interesujące wydanie i rzeczywiście przypomina bardziej album. Jak będę miała okazję, to zaopatrzę się we własny egzemplarz. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla samych zdjęć naprawdę warto zakupić tę książkę- pozdrawiam również :-)

      Usuń
  4. To mnie jakoś II RP średnio interesuję. Chociaż zawsze fajnie poczytać co i jak. Gorzej, że teraz kompletnie nie mam czasu ani na książki, ani na czytanie. Ani na cokolwiek innego. I to jest niestety wielki problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjdzie czas, przyjdzie rada- jak to się mówi ;-) Ja również ostatnio nie mam czasu na czytanie, nad czym bardzo ubolewam, ale wierzę, że lada dzień wrócę z podwójnym zapałem do tego, co lubię najbardziej :-)

      Usuń